Därför tänker allt fler till kring ergonomiska kontorsstolar

Skarpa inlägg varje dag

Många sitter flera timmar varje dag och arbetar. Det är lätt hänt att få förslitningar eller spänningar både här och där. Därför har ett antal arbetsplatser satsat lite extra på just arbetsställningar och fysisk hälsa. En del subventionerar sjukgymnaster som kommer till kontoret. De masserar medarbetarna och kommer med goda råd. På andra ställen har de skaffat speciella stolar för den som sitter mycket.

Ergonomiska stolar kan hjälpa mycket för att du inte ska bli trött och sliten. De tillåter en person att jobba med datorer eller vad du än har för händerna. Men utan att kroppen tvingas in i en onaturlig ställning. Eftersom det är lätt att bli så uppslukad av arbetet att du glömmer bort hur du sitter är det bäst att redan från början placera dig själv i en god position.

Vad är ergonomi?

I korta ordalag innebär ergonomi läran om hur din arbetsmiljö och redskap påverkar din kropp eller hälsa. Det är inte bara de som jobbar hårt rent fysiskt som kan bli påverkad. Tvärtom är det ofta på kontoren som du ser folk bli slitna och få ont. Det kallas för musarm, gamnacke eller andra väl beskrivande uttryck. Ofta är de ett resultat av att du sitter allt för länge i en och samma position. Speciellt då om denna ställning inte är den bästa för din kropp. Ergonomiska och smarta arbetsstolar för dig som vill känna dig bekväm.

Satsa på de anställda

Ergonomi är alltså en viktig sak som alla bör ta på allvar. För om du ignorerar situationen så kommer det att leda till fler sjukskrivningar och dålig arbetsmoral. Ingen tycker om att gå till ett jobb där de känner sig trötta och slitna. Naturligtvis är den främsta anledningen att du ska ta hand om dina anställda. Men även enskilda arbetare kan göra mycket för att främja sin egen hälsa.

För de som jobbar hos kommuner och landsting brukar det finnas valmöjligheter. De kastar inte sina möbler utan lagrar dem först i någon källare. Så om du känner att din arbetsstation inte är den bästa kanske du kan lägga in en ansökan om att få byta stol. Det brukar vara svårt att få en ergonomisk på detta sätt men det kan vara första steget i rätt riktning. Sveriges Radio rapporterar här om kreativa sätt att ta hand om kontorsstolar.

Uppfinningsrika stolar som bidrar till bättre hälsa

Det första steget är alltså att vara medveten om att det kan vara ett problem med arbetsställningen. Eftersom du sitter där flera timmar varje dag så bör det tas på allvar. Lär dig mer om hur du ska sitta, och hur du inte ska behandla din kropp. Gå gärna till en sjukgymnast eller annan expert om jobbet inte skickar dig. Fråga om hur du själv kan ta hand om din kropp på arbetsplatsen.

Nu är det inte bara ergonomiska stolar som blivit populära. Det finns flera sätt att sitta på jobbet, eller inte sitta för den delen. På sina håll har de anställda fått alternativet att stå och jobba. Du bränner fler kalorier än om du sitter. Men framför allt kan du undvika den där gamnacken om datorn sitter på rätt höjd. Allt fler tänker nytt när det kommer till kontorsstolar. Läs mer på den här sidan i Blekinge Läns Tidning.

Så vare sig du sitter, står eller cyklar under arbetsdagen så gäller det att värna om din värdefulla kropp. Skydda armar och rygg, eller vilka kroppsdelar du än känner av vid en felaktig ställning. Det behövs inte så mycket för att må bättre. Ergonomiska stolar kan vara det första steget i rätt riktning. Men det finns flera andra bra hjälpmedel som du kan ha på skrivbordet eller koppla till datorn.

Jobba på rätt sätt

Idag är det ganska vanligt att jobba hemifrån. Vissa personer går aldrig till kontoret medan andra utför vissa moment utanför arbetsplatsen. Det är minst lika viktigt att ha en bra stol, gärna ergonomisk, när du jobbar från hemmet. Ett alternativ kan vara att lyfta hela arbetsplatsen och stå upp när du skriver på datorn. I början känns det ovant och lite konstigt. Men det tar inte lång tid innan du vant dig. Det är också bra att varva arbetsuppgifterna om du kan.

En del rekommenderar att ställa skrivare och kaffebryggare långt bort så att du måste röra på dig då och då. Andra sätter på ett alarm för att komma ihåg att byta position. Med hjälp av ergonomiska stolar och andra bra tips så kan du skapa en funktionell arbetsplats som värnar om din kropp. Naturligtvis är det bra att kombinera med en aktiv fritid där du promenerar eller tränar regelbundet. Allt för att orka med vardagen bättre och ha en bättre hälsa.